Ucapan hari lahir- Surat untuk kawan

8:51 PM 0 Comments A+ a-

Selamat 4 Ogos 2012,  bangun pagi dapat banyak mesej, facebook penuh, twitter pun tak kurangnya, buat  senyuman ni nak panjang sampai ke telinga. Alhamdulilah, akhirnya aku dah 22 tahun. kalau ikut stage hidup, aku dah masuk alam dewasa. Waktu baca mesej kalian, tak tau nak senyum ke nak nangis, sebab sebenarnya Facebook yang bagitaw kan?  hehe.... Terima kasih FACEBOOK. tapi kalau korank tak ada usaha untuk menaip pun tak ada makna jugak kan. Terima Kasih  Kawan.


 aku berjalan dekat atas muka bumi, dan pada waktu itu aku jumpa kalian, sekumpulan manusia yang aku panggil kawan. orang cakap sahabat dan kawan itu berbeza, pada aku sama je. aku tak akan nilai kawan-kawan aku sebab aku tak nak dinilai kawan-kawan juga.

dalam perjalanan yang sangat sunyi, dalam proses mengenal dunia dan sang pencipta,  Pada masa aku rasa sesat dalam perjalanan, tak tau macam mana nak sesuai kan diri, mereka-mereka ini menawarkan diri untuk berkenalan.Buat keputusan untuk mengenali kawan-kawan  aku  adalah keputusan terbaik aku pernah buat sepanjang aku hidup.


Kepada kawan-kawan melayu,
Mungkin sebab kita sebangsa, sebab itu kita ni complicated sikit. kadang-kadang bergaduh, kadang-kadang bermasam muka, kadang-kadang kecil hati. tapi itulah yang berlaku pada hubungan adik beradik kan? sebab kita dah terbiasa dan teranggap masing-masing sebagai adik beradik, sebab itulah kita lalui semua tu. Kerana kita terlalu rapat, sampai kita tak ingat apa itu persahabatan, apa itu hubungan adik beradik.Sebab tu bila kita rasa sakit hati macam mana pun, kita tetap akan baik balik.  Sewaktu yang lebih dewasa benarkan aku panggil diorang kakak atau abang, ianya sangat menyenangkan sebenarnya sebab aku tak ada abang ngan kakak. Jadi kalian berikan aku sikit rasa jadi adik. dan ianya sangat seronok. kalau yang lebih muda panggil aku kakak. Ianya sangat menyenangkan juga, sebab sememangnya rasa itu macam satu keluarga.  Apa-apa pun, aku tetap berbangga dengan KASIH SAYANG kalian semua.semoga hubungan kita diberkati Allah dan bertahan selama-lamanya. ^_______^


to my Chinese friends,
 I am really grateful to have you guys as a friend,  You are always concern  about me. When I got cold, you ask whether I have taken my medication. when I  buy coolblog  water, you told me its not good for me. When I go back home late, you ask me to text you to let you know if I already reach home.  My Chinese friends concern about what I can't eat, but doesn't bother if I eat beef (they don't eat this) in front of them.It must be small thing that you think you ever done, but its really make my heart warmth, and I am really proud of your LOVE.

to my Indians Friends,
I am really grateful to know you too. You like to play joke with me and sometimes we can talked about our future together. Even sometimes its not relevant. I don't know what is racist? My Indian friends at school call me " Sweet Heart". Its a joke but still, sweet heart is a good word to describe some one. When I don't know anything about homework or assignment , I can rely on my Indian friends (copy2) or just get long together with them and say " we don't understand neither, we got friends who feel the same, so we are normal! ". This may apply in school or in University. In university, we have group for those who have problem with statistic and the president is Indian. If you know this.he..he.. For all those memory, I'm proud of it, and Proud of your LOVE.


untuk kawan-kawan sekolah-sekolah,

 dah banyak kita lalui bersama-sama, buat benda-benda nakal sama-sama, kalau cakap benda nakal mesti orang fikir lain...hmmm... kacau senior-senior? tandatangan dekat belakang bus?jalan-jalan dekat Metro Kajang dengan Uniform sekolah lepas habis sekolah? hantar surat cinta palsu? curi makan dalam kelas? sorok-sorok handphone? orang yang dengar mesti fikir kita ni budak jahat. Tak lah, ianya memang budaya dekat sini. Pak cik bus pun knal, pak cik goreng pisang pun knal, bila lalui dekat depan sekolah, pak cik goreng pisang jerit "sarah!! ", kalau beli dapat murah. kedai abe tu, kalau pergi ngan thirah, nisa, dila, ida, kadang-kadang boleh terlupa bayar sebab leka bercakap. Tapi Abe tu tak marah bila kitorang datang bayar balik. Hari tu jumpa cikgu, cikgu ingat lagi kita. Budak kelas sains 2007 yang nakal. 1st and last. selalunya sains kan agak nerd kalau dekat sekolah?tapi kita sangat unik. nakal-nakal kita pun tak pernah ada rekod disiplin kat sekolah. he..he..

Untuk kawan-kawan2 form 6,

saya sedang marah, anda dimana? knapa senyap je? lebih-lebih lagi kelas perniagaan. mungkin  kita hanya kenal setahun lebih jadi ianya tak sekuat ikatan persahabatan lain. Tapi kalau jumpa aku kat mana-mana nanti sila tegur. kalau aku tak ingat, cuma knalkan nama, tapi tak mungkinlah aku tak ingat, kecuali kalau korang buat platik surgery. mungkin jugak sebab kalian baru masuk sekolah tu sedangkan aku memang dah 5 tahun kat situ. Tapi itu tak membezakan apa-apa pun tu.



untuk kawan-kawan Universiti pulak,
 kita hanya tinggal 1 sem je lagi, lepas tu kita akan ada praktikel dan waktu praktikel nanti dah tak yakin dah yang kita akan selalu berhubung kecuali bagi yang rapat. Jadi, apa kata kita cipta kenangan-kenangan yang indah selama 1 sem ni? boleh kan?  tak lama dah pun. aku nak ingat semua yang baik-baik je.

kawan-kawan, kalau aku ada buat salah sepanjang aku knal kalian, aku nak mintak maaf. kalau ada termakan lebih hak korank , harap halalkan.


Kalau pasal kalian ada tersalah dengan aku, jangan risau, marah aku cepat reda. lepas aku lepaskan. lepas aku menangis, semuanya jadi normal. jangan risau.


Terima Kasih pada kawan-kawan yang membimbing aku, yang knalkan aku pada dunia yang aku tak pernah tengok. pinjam kan kanta mata kalian semua. Dunia memang sangat berbeza pada pandangan orang yang berbeza. Tidak menghukum dan membantu memang pilihan yang bijak,



Terima kasih juga pada kawan-kawan yang sentiasa selalu sokong aku. disaat aku tak percaya diri, di saat aku hanya fikir aku ni beban, di saat aku mengalami zaman kegelapan, di saat setiap hari aku hanya air mata, kalian cuba untuk tidak tanya soalan-soalan yang menyedihkan bahkan kalian tetap ada untuk bagi semangat dan suruh aku jadi kuat. Disebabkan kalian, aku dah berjaya melalui hari-hari sukar sekarang, walaupun masa depan sangat menakutkan, tapi aku tahu, kalau aku jatuh, aku ada kawan-kawan di belakang aku. atau sekurang-kurangnya aku ada memori itu.


dan maaf pada kawan-kawan yang sedang diuji dan aku tak dapat membantu. Seperti yang kita semua percaya, kita adalah insan terpilih untuk lalui jalan macam ni. Seteruk mana hidup kita, ada lagi yang lagi teruk, sebaik mana hidup kita , pasti ada yang lebih baik. Kuatkan semangat. Cari jalan untuk motivasikan diri. cari jalan juga cara untuk dekatkan diri Allah sebabnya kalian akan faham setelah nampak hikmah. Tak ada sesiapa boleh bantu kita selain diri sendiri. Tak perlu mintak perhatian dunia, mereka pun ada masalah sendiri.kita sama-sama sedang berjuang. kan?

aku suka lagu ni,  ni lagu Jepun,lirik dia sesuai untuk luahkan apa yang aku nak cakap dan berapa terima kasihnya aku dekat korank.  dengarlah, kalau rajin. sebab lirik dia buat aku ingat kawan-kawan aku sampai rasa nak nangis. aku selalu mengadu tak ada kawan yang sama minat tapi aku ada kawan yang tolong aku kalo bermasalah. dan aku je yang  tak pernah sedar.


 kalau kalian rasa kalian tak ada apa-apa sumbangan dekat dunia. fikir balik, kalian ada sumbangan dekat aku. dan juga manusia-manusia yang lain, sama ada sedar atau tidak.teruskan bersangka baik dengan itu.


Jangan hilang senyuman tu. Senyuman yang kalian bagi dekat aku sewaktu pertama kali aku knalkan korank. sebab dengan senyuman tu. kalian dapat buat hari seseorang rasa lebih baik.


 I'm Proud Of YOUR LOVE.









Terima Kasih sebab jadikan aku sebahagian dari hidup kalian. sekarang aku dah masuk alam dewasa.  dan aku akan ingat kalian sampai bila-bila. kalian adalah anugerah yang Allah hantar dan bagi mesej pada setiap doa yang aku panjatkan. Terima kasih banyak-banyak. 

kata-kata akhir: sebelum nilai orang dengan mata, kenal dulu orang itu dengan hati. sebab aku knal kalian dengan hati. Mata aku dah tak dikaburi dengan prasangka buruk lagi.

dan kalau aku lupa diri, jangan lupa untuk jerit empat nama aku. kadang-kadang rasa sebal tapi sebenarnya best jugak. ianya macam wake up call. he..he.. XD